Baklava

Vee Karsinizda Baklava..








Bir gun ruyamda ak sakalli bir dede cikip da bana 'kizim sen baklava ustasi olacaksin, adin dillerde dolasacak, herkes senin baklavalarindan yemek isteyecek ve hatta bundan para bile kazanacaksin' dese, 'vay canina dede herkese olacaklari soyler ama bana gelince dalga gecmeyi tercih etti herhalde' derdim.


Ama ilginctir ki, bu bir sekilde gercek oldu.Hayatimdaki bircok yenilik gibi baklava seruveni de Amerikaya gelince basladi.

Etrafimdaki Turk arkadaslar, Amerikalilarin cok fazla baklava sevdigini ve etrafta bir suru Yunan lokantasi veya firincisi oldugunu ve baklava sattiklarini ama bizim Turkiyede yedigimiz baklavalarin yanindan bile gecemeyeceklerini, bu yuzden de kendi baklavalarini yapmaya basladiklarini ve bunun da cok kolay oldugunu ve hatta ve hatta bana da ogretebileceklerini soylediklerinde kucuk dilimi yutacaktim nerdeyse. "Aman Tanrim" dedim kendi kendime, "etrafimda ne kadar da yetenekli insanlar var, ben evde baklava yapildigini anneannemden biliyorum ve onu seyretmisligim ve hatta bana verdigi yufkalari sermisligim de var ama bu Turk arkadaslarin bahsettigi oznenin ben olabilecegine hala inanamiyordum. Taa ki isin gercegini ogrenene kadar.


Megerse burada marketlerde donmus olarak satilan, yine Yunan mali olan Philo Dough(filo do) adinda bir yufka turu varmis. Bu yufka aynen baklava yapraklari gibi incecikler ve tamamen baklava ve onun gibi tatlilari yapmak icin uretilmisler (cok da isabet buyurmuslar). Bunlardan bir tane aliyorsunuz, icinden iki rulo halinde belki 50-60 yaprakfilan cikiyor. Bir tepsiye ilk ruloyu serip her bir yapragin arasina tereyag suruyorsunuz. Yapraklar cok cabuk kurudugundan islemi cabuk yapmak gerekiyor. Ilk rulo bitince bir tarafta orta buyuklukte kirdiginiz cevizicini tepsie esit sekilde yufkalarin ustune yayiyorsunuz. Ikinci ruloyu da aynen iliinde oldugu gibi her bir yapragi tek tek yaglayarak ustuste diziyorsunuz. En uste yeniden tereyag dokup, baklava dilimleri seklinde dilimleyip, onceden isitilmis firinda 375F(175C) de ustu kizarana kadar pisiriyorsunuz.


Uzerine onceden hazirlamis oldugunuz serbeti (serbet soguk olacak) dokuyorsunuz. Karsinizda harika bir baklava oluyor.


Bu en son yaptigim baklava onca yemegin uzerine dorder kocaman dilim yendi ve kutulara konulup kalanlar da eve goturuldu. Bir Amerikalinin bu kadar cok baklava sevecegi benim gibi baklavayi o kadar da cok sevmeyen birisine gore o kadar ilginc ki(su fistikli sarmalari tercih ederim dogrusu).


Burada satilanlarin cogunlukla balla yapildigini ve balin da cok kisiye alerji yaptigi icin yiyemediklerini o yuzden de benimkinin bir kat daha mukemmel oldugunu anlattilar bana o gece. Bir ders hazirlayip nasil yapildigini anlatacagim bu universite hocalarina. Hala cok guluyorum...




Nasil para kazandigima gelince, birkac yil once daha once yasadigimiz sehrin bir universitesinde bir uluslararasi kultur senligi duzenleniyordu. Bircok ulkeden gelen ogrenciler kendi kulturlerini tanitmak amaciyla stantlar kurdular, esyalarini tanittilar. Brosurler verip, tanitim yaptilar. Bunun yanisira bir de yemek reyonu vardi ki, isteyen kendi ulkesinden ornekler yapip satabilecekti. Biz de yapalim dedik ve birkac arkadas yemekleri bolustuk ve bana da ne gariptir ki baklava dustu. Herkes kendi butcesinden yapacak ve satistan ne kazanirsa kendinin olacakti. Benim baklavalara ben 3,5 dolar tabagina fiyat bictim. Galiba alti dilim koymustum bir tabaga. Arkadaslarim bu fiyatin cok oldugunu soyleyip beni para kazanamayacagim diye korkuttular ama ben bir alisveris merkezinde o Yunan mali kocaman, kuru, tatsiz baklavalarin 5 dolara satildigini bildigimden hic fiyat kirmadim ve iki saatlik satisin ilk yarim saatinde tum baklavalarim tukendigi gibi bir baska reyonda Lubnan isi baklava satildigi halde benimkinin adini duyup da bittigini uzulerek ogrenenlerin hayal kirikliklari da gorulmeye degerdi dogrusu.



Gunun sonunda en cok para kazananin ben oldugumu soylememe gerek var mi bilmem tabii.

**Tabii biz, bizim tatlilarimizi ve tatlilarimiz gibi daha nice kulturumuzu, yemegimizi, adetlerimizi, sarkilarimizi, giyim-kusam adabimizi sahiplenmezsek birileri sahipleneceginden; baklava da burada sadece Yunan ve Lubnan lokantalarinda yapiliyor ve satiliyor, bu da ayri bir yurek acisi. Herkes de bunu Yunan mali olarak biliyor. Orjinini ben de bilmiyorum ama bizim ulkemizdeki tatlicilardaki baklava ve tatlilarin dunyanin her yerinde buyuk bir begeni gorecegine eminim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kolay Biftek Diane

Shrimp Mousse - Karides Mus

Beef Brisket